שמחת תורה

חג זה המסיים את חג הסוכות וחותם את חגי תשרי, ידוע בציבור כיום שמחתה של התורה.

שמחת תורה ותורת השמחה!!

שמחת התורה נחגגת על שום שסיימנו לקרוא את המחזור השלם (סיום הקריאה של חמשת חומשי התורה) ואנו מתחילים להגות בו מחדש. לאירוע הזה יש משמעות גדולה, החורגת בהרבה מן המשמעות הצרה של המעבר מן הפרשה האחרונה אל הפרשה הראשונה. זהו אירוע של מעגליות, של סיום והתחלה, של אחרית האחד ותחילת האחר, של מעבר, של גדילה, של צמיחה, של התחלה מבראשית! ממש כשם שתלמידי בית הספר המסיימים שנה, חוגגים את הרחבת הדעת של השנה הקודמת, ונערכים אל השלב הבא של הרחבת דעתם בשנה הבאה
חג זה המסיים את חג הסוכות וחותם את חגי תשרי, ידוע בציבור כיום שמחתה של התורה. חג שמחת תורה חל בתאריך כ"ב בתשרי, על-פי התורה חל ביום זה חג "שמיני עצרת. החג אינו נזכר בתורה ואף לא בתלמוד, ונראה כי מקור החג בבבל, בתקופת הגאונים.
שמחת תורה הפך ליום הציון בו אנחנו מסיימים מחזור קריאה אחד בפרשת "האזינו" ומתחילים מיד מחזור חדש מפרשת "בראשית". שמחת תורה הוא על כן חגה של התורה- סיפרה ולימודיה. לאחר תפילת שחרית מוצאים כל ספרי התורה של בית הכנסת (הפסולים והכשרים). המתפללים נושאים אותם ומקיפים את הבימה שבע פעמים
מנהג ההקפות בשמחת תורה החל כנראה בצפת של המקובלים במאה ה- 16. לפי המנהג, הנהוג עד היום, מוציאים את כל ספרי התורה מארון הקודש ומקיפים אתם שבע הקפות סביב לבימה בבית הכנסת. ההקפות מציינות את השמחה על סיום מחזור הקריאה השנתי של התורה ועל התחלת הקריאה מחדש. ההקפות נערכות בבית הכנסת גם בליל שמחת תורה וגם ביום החג בבוקר, והן מלוות בשירה ובריקודים. הקפות במעגל הן סמל תרבותי שקיים בתרבויות ובעמים שונים. צורת המעגל מסמלת שלימות, וההקפות במעגל מסמלות אחדות ושיתוף למען מטרה משותפת. בישראל נוהגים לערוך "הקפות שניות" במוצאי שמחת תורה, לאות הזדהות עם הקהילות בחוץ לארץ, העורכות באותו זמן הקפות שהן חלק מליל שמחת תורה שם. כיום ההקפות נערכות כמעט בכל עיר ומצטרפים אליהם אישי ציבור רבים.
"משיב הרוח ומוריד הגשם". חג שמחת תורה מבשר גם את בוא החורף, ולפיכך בתפילת שמונה-עשרה יוסיף השליח ציבור תפילה מיוחדת המבקשת מבורא עולם שיתן גשם לארץ הצמאה. בארץ אומרים את התפילה בשמחת תורה, ובחו"ל – בשמיני עצרת.
חז"ל המשילו יום זה לאדם אשר חגג עם ילדיו שבעה ימים וכאשר הגיע הזמן להפרד ביקש מהם להישאר עימו יום אחד נוסף כיון שקשה עליו הפרידה מבניו האהובים, כך גם בחג הסוכות זמן שמחתינו, לאחר שבעה ימים יחד עם הקדושה באותה סוכה מבקש ה' כביכול להישאר יום אחד נוסף עם בניו…
בפי חז"ל נקראה התורה כלה ועם ישראל חתן. משל ליחסי האהבה השוררים בין העם ובין תורתו הקדושה. מתוך משל זה התפתח הנוהג על פיו העולה לתורה אשר זוכה לסיים את קריאת התורה כולה נקרא "חתן תורה" והעולה אשר זוכה להתחיל את התורה מבראשית נקרא "חתן בראשית.
טעם נוסף, הוא שיבוץ שמחת תורה בשמיני עצרת ובסיום מחזור חגי תשרי. ההצמדה בין השנה החדשה לבין התחלתה הקריאה בתורה מחדש, לאחר הימים הנוראים, מזכירה לנו, כי עברנו שנה בשלום ואנו כרגע בפתחה של שנה חדשה. אנו שמחים על כך שיש לנו שנה נוספת לעסוק וללמוד בתורה מבראשית.

 

בחכמת התודעה היהודית, המילה בראשית היא למעשה צופן שטומן בחובו את ששת הכלים אשר דרושים להצלחה ולהגשמה בחיים. בכל יום מימי הבריאה, יצר אלוהים תכונה או מידה שיאפשרו לאדם אשר יבחר להשתמש ולאמץ אותן להבטיח לעצמו הצלחה וסיפוק בחייו. בשמחת תורה אנו מתחילים מבראשית והדבר בא להזכיר לנו את ששת המידות והתכונות שעלינו לסגל כדי שהיקום ישרת אותנו.

 

מצורף כאן צופן בראשית בקצרה. אם גם אתם רוצים לדעת יותר ומעניין אתכם ללמוד איך גם אתם יכולים להשתמש בצופן בראשית כדי להשיג שלווה והצלחה, אשמח לראותכם בסדנה הקרובה למודעות עצמית ברוח הגישה היהודית בגישה יהודית.
ב = ביטחון... מידת הביטחון בעצמכם, מידת הביטחון בשם. "'אשרי הגבר אשר שם ב- ה' מבטחו"
ר= רצון... הרצון להיות טוב לכל, בלי שום הגבלה. לא בכמות המוטבים ולא באיכות הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמת ישראל. הרב קוק. "אין דבר העומד בפני הרצון". במשכן הרצון - אין למוות שליטה. מי יידע את מסתורי הרצון ועוצמתו? שכן אלוהים אינו אלא רצון אדיר, החולש על כל הברואים בכוח תכליתו. אין אדם נכנע למלאכים ואינו מתמסר למוות לחלוטין אלא בשל חולשת רצונו הרופף.- ג'וזף גלנביל.
א= אהבה... ואהבת לרעך כמוך... " ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך.."
ש= שתיקה...דיבור הוא אנושי ושתיקה היא אלוהית, ועלינו ללמוד את שתי האמנויות. "יפה שתיקה לחכמים" ושתיקה שווה זהב....
י= יראה... ראשית חכמה, יראת השם" יראה היא איננה פחד אלה רכישת כבוד ליקום מתוך הבנת מקומך בהליך הבריאה. יראת הרוממות היא למעשה התפעמות והתפעלות מגדולתו של השם.
ת= תמימות... "תמים תהיה עם אלוהיך". תמימות היא שלמות ללא פגם או רבב.

חזק חזק ונתחזק!! 


 אתה ה'... אשר קידשנו בקדושתו של אהרן, וציונו לברך את עמו ישראל באהבה".

 

יְבָרֶכְם ה' וְיִשְׁמֶרְכם.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיכםָ וִיחֻנֵּכםָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיכםָ וְיַשֵּׂם לְכם שָׁלוֹם.
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם.

 

שאו ברכה ואלוהים אתכם!!  

בענווה, בשלווה וברוח טובה

עוזי הכוהן

052-3646914

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

%d בלוגרים אהבו את זה: