הושענא רבה

"כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות" -  "יִהְיוּ לְרָצון אִמְרֵי פִי וְהֶגְיון לִבִּי לְפָנֶיךָ. ה' צוּרִי וְגואֲלִי"  - "הָשִׁיבָה לִּי שְׂשׂוֹן יִשְׁעֶךָ וְרוּחַ נְדִיבָה תִסְמְכֵנִי"

 "הטו אזנכם ולכו אלי, שמעו ותחי נפשכם".

הושענא רבה

הושענא רבה - ליל החיתום הגדול

 

הושענא רבה (בעברית: הושענא הגדול) הוא כינויו של היום השביעי של חג הסוכות.

חל בכ"א תשרי, שביעי של סוכות. ביום זה מתפללים סדר הושענות וחובטים ערבה, הנקראת "הושענא". יום זה נחשב ליום גמר הדין שהחל בחודש אלול. זהו היום שבו נגמר דין העולם. כלמר: היום בו פוסק האל את גזר דינו הסופי של האדם, לאחר ימי הסליחות והתשובה, תפילות החג והעלייה לרגל.

 

ליל החותם הגדול.

נוהגים להישאר ערים בליל הושענא-רבה ולקרוא את ספר דברים ואת כל התהילים. ולמחרת מתפללים בעיקר על המים. למעשה, העולם כולו נידון על המים (כמה גשמים ירדו) ועל ברכת הפירות והתבואות. יום זה, שהוא יומו השביעי של החג, הוא יום החיתום האחרון של דין זה. והואיל וחיי האדם תלויים במים, יש ליום זה השפעה רבה על איכות השנה שלפנינו . מבחינה רוחנית נקודת המבט היא על המים הפנימיים שבתוכנו. שבעים אחוז מגופנו הוא מים וביום זה אנו נידונים מה היא איכות המים שתרכיב את אישיותנו את דמנו ואת הווייתנו בשנה הבאה..

 זהו היום העשרים וששה לאחר יום בריאת העולם, כמנין שם הוי"ה שנקרא שם רבה.

זהו היום הנ"א (51) - לימים שניתנו לעם ישראל בחסד לעשות תשובה המתקבלת ברצון (החל מראש חודש אלול), ועל שם כך מבקשים הושע-נא, כלומר מבקשים מהקב"ה להושיע את יום נ"א זה, שהוא יום רבא (גדול) לפי שהוא אחרון וחותם את פרק הרחמים.

הושענא רבה - צילום רנטגן לנשמה : בליל הושענא רבה, לאחר חצות הלילה יוצאים להתבונן בצל של הנשמה לאור הלבנה, שיקוף רנטגן רוחני זה, קורה רק פעם בשנה. בכתבי האר"י מוסבר שפעם אחת בשנה יש אנרגיה מיוחדת שאפשר באור הלבנה לראות את "הצלם", את האנרגיה של הנשמה. מלבד הצל הרגיל יש "בבואה דבבואה" צל בתוך צל, גוון נוסף המראה את האנרגיה של הנשמה לשנה הקרובה ובמידה ונגזר דין על האדם זה יופיע בצל! בקיצור: לאחר שנקבע גזר דיננו לשנה הבאה, הוא נחתם בצלם שלנו, מוטבע בצל שלנו , כמו קליפה אנרגטית שקופה שעוטפת את הכול. ובחצות לאור הלבנה ניתנת לנו האפשרות לפרק זמן קצר מאוד לראות בתוך הצל מה גזר עלינו הקב"ה לשנה הבאה. בהתאם לאבחון ניתן לבצע פעולות שונות שאמורות לבטל,להקל ולחולל מפנה ושינוי. תיקון ליל "הושענא רבה", משלים את מנהג הצל, כי התיקון בא כדי לפתור בעיות שמתגלות בצל בעת הטקס‏‏. חשוב לזכור, שיש ששוללים את הטקס ואת העיסוק בניסיון לגלות את אשר נגזר.

בהושענא רבה, מסתיים החיוב לשבת בסוכה וכן החיוב בנטילת ארבעת המינים. בתקופת המקדש תם הציווי של ניסוך המים על המזבח.

האושפיז שמבקר בסוכה ביום זה הוא דוד המלך לכן קוראים את ספר תהילים.

ביום הושענה רבה עובר שליח ציבור (החזן) לפני התיבה בתפילת שחרית, כשהוא לבוש בגדי לבן כבימים הנוראים. עם פתיחת ארון הקודש אומרים את פסוקי "שלוש עשרה מידות הרחמים". לאחר מכן, מקיפים המתפללים את הבימה בבית הכנסת 7 פעמים, תוך כדי אמירת ה"הושענות". פיוטי ה"הושענות" בנויים לפי סדר א"ב. בתום 7 ההקפות ונוטלים אגודה של חמש ערבות וחובטים אותן בחוזקה על הארץ - מנהג המיוחס לאחרוני הנביאים, חגי, זכריה ומלאכי. לפני חביטת הערבות אומרים: "תענה אמונים, שופכים לב כמים, והושיעה נא". לאחר חמש חבטות משליכים את הערבות למקום שבו לא יירמסו עוד, ותוך כדי כך אומרים: "יהי רצון מלפניך, ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, הבוחר בנביאים טובים ובמנהגיהם הטובים, שתקבל ברחמים וברצון את תפילתנו והקפותינו, וזכור לנו זכות שבעת תמימיך [=האושפיזין] ותסיר מחיצת הברזל המפסקת בינינו לבינך, ותאזין שוועתנו ותיטיב לנו החתימה, תולה ארץ על בלימה, וחותמנו בספר חיים טובים".

בבכרת גמר חתימה טובה לכולנו!!


ברוך אתה ה'... אשר קידשנו בקדושתו של אהרן, וציונו לברך את עמו ישראל באהבה".

 

יְבָרֶכְם ה' וְיִשְׁמֶרְכם.
יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיכםָ וִיחֻנֵּכםָּ.
יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיכםָ וְיַשֵּׂם לְכם שָׁלוֹם.
וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם.

 

שאו ברכה ואלוהים אתכם!!

בענווה, בשלווה וברוח טובה

עוזי הכוהן

052-3646914

 

תחזית שנתית לתש"פ על פי התרולוגיה וקלפי הטארוט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

%d בלוגרים אהבו את זה: