הגיגים זוגיים על פרשת בראשית

הגיגים זוגיים על פרשת השבוע - פרשת 'בראשית'

בראשית

פרשת בראשית

זוגתי היפה סיגל שתחיה ואני, מודעים היטב לעובדה שזוגיות טובה שחפצת חיים, חייבת להכיל בתוכה תחומי עניין משותפים. משהו ששני בני הזוג מוצאים בו חשק, עניין והם נהנים לעשות זאת יחדיו. במסגרת חיפשנו אחרי תחומי עניין שיענינו את שנינו, ויענו על הדרישות של הפריה משותפת מתוך רצון ובחירה חופשית, מצאנו שקריאה ועיסוק בפרשת השבוע, מעניקה לנו זמן איכות שבו אנו מנהלים שיחה משמעותית ורבת לקחים שתורמת הן לחוסננו האישי והסובייקטיבי והן לחוסנה של  המערכת הזוגיות המשותפת והנעימה שעליה ברוך השם, נשענים חיינו. מכון שחז"ל מלמדים "ששערי הדרש לא ננעלו!!" וכל אדם, ראוי לו ואף חייב הוא לתפוס, להגות ולהבין את התורה כמיטב יכולתו, רעיונותיו והשגתו הרוחנית. החלטנו שאת הפרשה אנו מפרשים לפי המלצת חז"ל :איש איש לפי מיטב הבנתו, רעיונותיו והשגותיו הרוחניות. ולאחר מכן אנו יושבים יחדו ומשתפים. כמו למשל: במה מתוך הפרשה בחר כל אחד מאתנו להתרכז? איזה פירוש או פרשן מפרשני התורה הרבים תפס לנו את העין, המוח והלב? ולמה? ומסבירים כיצד הבנו את המשמעות הגלומה בפרשה, מה לקחנו ממנה לחיים בכלל ולשבוע הקרוב בפרט. הן כזוג והן פרט.

 מכוון שבעת הזו, אנו מתחילים לקרוא את התורה מהתחלה – "מבראשית", חשבנו להזמין אתכם לעיין בהגיגינו הזוגיים על פרשת השבוע בתקווה שתמצאו בזה עניין ואף שימוש ותועלת. החומר מלוקט בשקדנות ונאסף בשקיקה מספרים, מן המרשתת וממוחנו הקודח.

שיהיה לנו רק טוב ואלוהים אתנו!!

untitled2סיגל ופרשת בראשית : פרשת בראשית, המתחילה בתיאור תהליך בריאת העולם ומסתיימת בהחלטתו של האלוהים למחות את כל אשר ברא, עוסקת בעצם בכל אבני הבניין של חיינו. יש בה יחסים בין בני אדם, בין איש לאשתו, בין אב לבניו, בין אח לאחיו, ואפילו ברצח. יש בה יצירה ובריאה של דברים חדשים וסופה ברצון ובהחלטה של אותו בורא למחוק את הכל ולהתחיל מהתחלה.

התאור המפורט של היצירה והקלקול, באה בעצם לומר לנו היכן תפקידנו כבני אדם שחיים בכוכב הזה. העולם מלא בדברים שאינם בנויים בשלמות ולנו יש תפקיד, יש אחריות ועלינו מוטלת חובה יתרה מתוקף כך שנבראנו בני אדם.

האדם נברא לעשייה – בני האדם פועלים בצורה המיטבית במקום בו ישנה משמעות לעשייה שלהם. עצם זה שאנו מסוגלים לכך, בניגוד או בשונה מהברואים האחרים שנבראו באותה הפרשה, מראה שאנו גם נדרשים לכך. אם ניקח את ההנחה הזו ונלביש אותה על חיינו, נוכל לראות כי כאשר אנו נמצאים במקום בו אנו רק משמרים מצב קיים, אנחנו פועלים בניגוד לטבע הבסיסי שלנו, וכאשר אנחנו לא יוצרים אנחנו מתחילים לקלקל.

צאצאיו של קין היו חרשי נחושת וברזל. גם היום, עם כל הידע הנרחב והכלים המשוכללים , נדרשת עבודה רבה על מנת ליצור כלי מתכת לשימוש כזה או אחר, עבודה שממשיכה הרבה לאחר חציבת המחצב מהאדמה. המקצוע של חרש ברזל הוא לקיחה של הטבע הגולמי ושינוי שלו בתהליך בעל שלבים רבים. כבר אז אנו רואים תהליך שבא ללמד אותנו שאנו אמורים לפעול בתוך סביבתנו ולקדם אותה ביצירה שמעבר לקיום הבסיסי שלנו.

בימים בהם אנו חיים, כאשר הכלים שיש ברשותנו הם כל כך מפותחים, השאלה לגבי ניצול המשאבים הללו והידע שעומד לרשותנו, הולכת ונהיית מאתגרת יותר. הידע קיים אך בחלקו הוא מזיק. רשת האינטרנט מלאה בדברים שלא היינו רוצים שילדינו הרכים יהיו חשופים אליהם טרם זמנם ואנו יודעים שישנה אינפורמציה שעם הגיל אנו יכולים להתמודד איתה ללא נזקים מיוחדים (אנחנו כבר בשלים ויש לנו יכולת גבוהה לסנן מידע) ובגיל אחר, אותה אינפורמציה יכולה להזיק.

אכילת אדם וחווה מעץ הדעת – מאוד הגיוני שגם עץ הדעת, ממש כמו עץ החיים ושאר פירות הגן, נבראו לשימושו של האדם אלא שהאדם לקח מפרי העץ לפני שנתנו לו, לפני שהגיע הזמן. או שהאדם עדיין לא היה מוכן לפרי או שהפרי היה עדיין בוסר. הדבר בא ללמד אותנו שיש סדר לעולם, והסדר הזה השתבש.

לטעמי, השאלות שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו כיום הן: איפה החלק שלי (האחריות שלי) בתהליך הבריאה וההרס שמסביבי?, האם אני משתמש בידע שנמצא מסביבי לצורך עשייה?, האם אני מתכנן את חיי קדימה בצורה מסודרת עם ראייה לרחוק?

תהנה יפה שלי.

 

עוזי ופרשת בראשית:

יפה שלי, בחרתי לבחון את פרשת בראשית בשלושה הביטים.
%d7%99%d7%94%d7%99-%d7%90%d7%95%d7%a8היבט ראשון- משמעות האות שפותחת את התורה האות ב' (רובד גוף). - מה לא נאמר על האות הראשונה שפותחת את תורתנו הקדושה האות - ב'. כפי שאני רואה את הדברים הבחירה הזו היא הגיונית בהחלט! בהתחשב בעובדה שאנרגיית הברכה האלוקית ניתנה לאות ב'. (בקבלה היא נקראת אות הברכה) חשוב לפתוח בה כל ראשית, עשייה או פעולה שתהיה. התורה, הייתה יכולה להיכתב גם כך - "ְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ." כדי להכיל את רוח הברכה על הראשית (על ההתחלה) בחר אלוהים להציב לפניה את האות ב' בידיעה שאנרגית הברכה ששורה ממנה תחול על כול האותיות שיבואו אחריה. ומכאן אנו קוראים: בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.

מה לקחתי מהפרשה: בכל פעולה או עשייה שאותה אנו רוצים לבצע ולהוציא אל הפועל כדי מאוד שרוח הברכה תשרה עלינו. כיהודים אנו מברכים לפני כל פעולה שאנו עושים אכילה, שתייה, שינה וכו' גם מהטעם הזה שאנו רוצים שמעשינו ילוו בברכה טובה משמים. כדי למשוך אליכם אנרגיית ברכה בכל עשייה הקפידו לבחור נכון, לבחור צודק.
היבט שני משמעות המילה הראשונה בתורה. המילה "בראשית" (רובד רוח) - כפי שאני רואה את הדברים, הבחירה לפתוח את התורה במילה "בראשית" טומנת בחובה את הסוד הגדול לחיים המושלמים! חוכמת התודעה היהודית מלמדת, שהמילה בראשית, תרמוז בחוכמה!! כלומר: במילה הזו חבוי צופן שבמידה ונהיה חכמים דיינו כדי לפצחו, נזכה לאור הגדול שטמון בתורה(בשיטה) כולה. אם תזכו להבין את סוד המילה בראשית תדעו שעליתם על דרך המלך ועכשיו, כל שנותר לכם לעשות, הוא להיות זכאים גם להלך בה.ְּ על פי הגישה היהודית, בראשית = מושג של זמן . זמן הוא המצרך היקר ביותר בעולם והוא אינו מובטח לאיש.
כלומר בראשית הזמן, בהתחלת ההתחלות, בנקודת בסיס של כל זמן שנוצר. למעשה בכל שנייה אנו מתחילים מבראשית כל רגע, כל נשימה, כל יום הם התחלה מבראשית. ואם בכל התחלה שלנו ניצוק ונישען על צופן בראשית, האחרית של כל פעולה שנעשה (התוצאה)תהיה מושלמת לא נבזבז את הזמן שהעניק לנו בורא עולם לריק . להלן צופן בראשית.
כפי שציינו קודם, בחכמת התודעה היהודית, המילה בראשית היא למעשה צופן שטומן בחובו את ששת הכלים אשר דרושים להצלחה ולהגשמה בחיים. בכל יום מימי הבריאה, יצר אלוהים תכונה או מידה שיאפשרו לאדם אשר יבחר להשתמש ולאמץ אותן להבטיח לעצמו הצלחה וסיפוק בחייו. כל התחלה מבראשית באה להזכיר לנו את ששת המידות והתכונות שעלינו לסגל כדי שהרגע הזה שהתחיל ממש עכשיו יהיה מוצלח .
ב = ביטחון... מידת הביטחון בעצמכם, מידת הביטחון בשם. "'אשרי הגבר אשר שם ב- ה' מבטחו"
ר= רצון... הרצון להיות טוב לכל, בלי שום הגבלה. "אין דבר העומד בפני הרצון". במשכן הרצון - אין למוות שליטה.
א= אהבה... ואהבת לרעך כמוך... " ואהבת את ה' אלוהיך בכל לבבך.."
ש= שתיקה...דיבור הוא אנושי ושתיקה היא אלוהית, ועלינו ללמוד את שתי האמנויות. "יפה שתיקה לחכמים" ושתיקה שווה זהב....
י= יראה... ראשית חכמה, יראת השם" יראה היא איננה פחד אלה רכישת כבוד ליקום מתוך הבנת מקומך בהליך הבריאה
ת= תמימות... "תמים תהיה עם אלוהיך"

%d7%a0%d7%95%d7%a31מה לקחתי מהפרשה: שימוש בששת המידות שצפונות במילה בראשית, מבטיח שכל התחלה שנבחר להתחיל, תהיה מוצלחת! המידות הללו אינם שמורות ליחידי סגולה וכל אדם יכול לרכוש ולאמץ אותן.

בהיבט השלישי אני רוצה לבחון את משמעותם של הפסוקים הראשונים בתורה. הפסוקים הראשנים בתורה, הם בהחלט הפסוקים המפורסמים בעולם. על פסוקים אלו נהגו, נאמרו ונכתבו דברים כה רבים ועדיין לא תמו הדברים להיאמר ופרושים חדשים צצים, ברוח הזמן והתקופה פירושים שבאים לענות ולהשיב על השאלה מה בסופו של דבר משמעות הפסוקים הראשנים בתורה? ומה הם באים ללמדנו? "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי-אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר יוֹם אֶחָד.

למעשה הפסוקים הללו הם סמל למאבקה של האנושות בין הטוב לרע בין הנכון לשגוי, בין ההגון לבזוי. בין האור לחושך.

תוהו ובוהו, חושך, לילה, ערב הם ביטויים סמליים למעשי הרשעים. ואילו כנגדם עומדים האור, היום, הבוקר שכולם חיוביים. והם מהווים ביטוי למעשי הצדיקים. פירוש נוסף לפסוקים אלו מתפרש על פי יודעי הח"ן חכמת נסתרת באופן הבא: תוהו = אדם הראשון שאכזב, בוהו זה קין אשר ממנו התחיל עם הרשעים בעולם, חושך הוא ביטוי סמלי לאנוש נכדו של אדם הראשון שמרד. תהום זהו דור המבול. ויהי אור זה אברהם אבינו שהכניס את האור לתוך עולם החושך. ויקרא ה' לאור יום זהו האור הגדול שממנו מתחילה ההתגלות לעם ישראל וסמל את יעקוב ולחושך קרא לילה זה מסמל את עשיו .

מה לקחתי מזה לעצמי: לדעת את החשיבות של הבחירה בין טוב לרע ולקחת אחריות על מעשי

מת עליך מאמי..

יהי אור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *